Beim Rendern längerer Animationen über Nacht mußte ich feststellen, daß Blender nur so um die 200 Frames weit kommt und dann gerne spontan abstürzt.
Blender Tender ist ein Tool, daß Blender überwacht und im Falle eines Absturzes neu startet, so daß die Zeit über Nacht nicht verloren geht und man nicht ständig selbst nachkontrollieren muß.
Kleiner Tipp: Ich habe beobachtet, daß alleine schon das Rendern von der Kommandozeile anstatt mit Ctrl-F12 aus der Benutzeroberfläche heraus die Absturzquote deutlich verbessert.
Voraussetzung ist, daß die Szene alle Einstellungen für das Rendern korrekt enthält: Aktive Kamera, Engine, Start- und Zielframe. Das Ausgabeformat müssen Einzelbilder sein, die Option "Überschreiben" muß abgeschaltet sein.
Blender Tender erfordert Java V11 oder höher. Es liest alle Eisntellungen aus der Konfigurationsdatei tender.cfg und schreibt alle Ausgaben nach tender.log.
Start auf der Kommandozeile mitjava -jar blendertender.jarBlender Tender ist Freeware und darf unverändert und kostenlos genutzt und weitergegeben werden.
When rendering longer animations over night, it turned out that Blender often only gets to around 200 frames and then crashes spontaneously.
Blender Tender is a tool which monitors Blender. In case of a crash, blender is restarted so you don't loose any time and you don't need to check on it manually.
Small hint: I have observed that blender crashes much less frequently when rendering from the command line instead of with Ctrl-F12 in the user interface.
The scene must contain all render settings correctly: Active camera, engine, start und end frame. The output format must be set to single pictures and the option "overwrite" must be turned off.
Blender Tender requires Java V11 or later. It reads all settings from its configuration file tender.cfg and it writes all output to tender.log.
Start it from the command line withjava -jar blendertender.jarBlender Tender is freeware and may be used and distributed unmodified and free of cost.
blenderPath | Full path to blender executable. All paths must be entered with slashes '/' (Linux format). |
projectPath | Full path to your .blend file. |
refresh | The time interval for checking on blender in minutes |
imagePath | The path to the folder with the rendered images per frame |
imagePattern | The naming pattern for the output images, e.g. 'name_*.png'. The * represents the frame number. |
endFrame | The number of the end frame set in the scene. This is used to determine when rendering is complete. |